Rady / Slovník

  1. Co s modrobílým kouřem? benzínová sekačka
  2. Co dělat, když motor vibruje?
  3. Co dělat, když je olej tmavý (až černý)? benzinové stroje
  4. Nejčastější závady klínových řemenů
  5. Kupujeme si řetězovou pilu

 

 

1. Co s modrobílým kouřem ? (benzinová sekačka)

Nejde o závadu
Modrobílý kouř vzniká nežádoucím spalováním oleje. Sekačka byla asi překlopena nesprávně, nejspíš na bok. To způsobilo, že olej pronikl z motoru do sacího a výfukového systému. Po opětovném nastartování a zahřátí se olej začal spalovat a mohutně kouří. Postupně měl modrobílý dým slábnout a nakonec ustát. Je potřeba však zkontrolovat hladinu oleje a je-li třeba doplňte jeho chybějící množství.
Příště je potřeba při čištění sekačku překlopit nikoliv na bok, ale na madla, jak je popsáno v návodu. Stejný problém se ale objevuje i v případě přelítí oleje. To pak stačí z motoru přebytečný olej odsát hadičkou nebo odpustit vypouštěcím otvorem tak, aby hladina dosahovala tam, kam má, tedy mezi rysky měrky.

Pozor na kouř a špatné startování
Horší je, když se objeví kombinace modrobílého kouře a obtížnějšího startování stroje. Může se jednat o závažnější problém, se kterým je třeba neodkladně navštívit profesionální servis. V případě zanedbání opravy hrozí  poškození motoru, a to už je pozdě. Oprava poškozeného motoru je nákladná a mnohdy bývá lepší koupit stroj nový.

 

2. Co dělat, když motor vibruje?

Důvod:
-nárazem do pevných překážek ukrytých v trávě (ohnutý nůž)
-nevyvážený nůž po broušení, nebo špatně nasazený
-opotřebení a vůle v ložiscích hřídele

Co hrozí? :

-motor začne nezvykle silně vibrovat
-vibrace umocní a urychlí opotřebení ložisek, osičky, hřídele a nakonec i celého stroje

Rada:

-ihned je nutné překontrolovat správné nabroušení nože, případně znovu přebrousit či vyměnit za nový, překontrolovat a případně znovu zajistit správné a vyvážené upevnění nože
-překontrolovat, zda nedošlo k nějakému hlubšímu a na první pohled skrytému poškození
-neodkladně navštívit profesionální servis

 

3. Co dělat, když je olej tmavý (až černý)? (benzinové stroje)

Důvod:
-sekání se zaneseným vzduchovým filtrem
-"vyjetý" olej

Rada:

-bez čekání vyčištěte nebo vyměňtě vzduchový filtr
-ihned proveďte úplnou výměnu oleje (správné kvality)

Čím častěji sečeme, tím častěji je správné filtr čistit (ideálně před každým novým sečením). Pravidelně bychom měli kontrolovat hladinu oleje v motoru a podle potřeby jej doplňovat a nejmeně jednou za rok zcela vyměnit.
Neměli bychom ani zapomínat na pravidelnou kontrolu ostrosti žacího nože. Na konci sezóny bychom měli svým zahradním pomocníkům dopřát zcela určitě servisní posezónní prohlídku, která je připraví na hladké přezimování a jejich opětovný jarní start. Kvalitni prodejci zahradní techniky organizují pro své zákazníky posezonní prohlídky každoročně a zcela automaticky.

 

4. Nejčastější závady klínových řemenů:

Rychlé opotřebení klínového řemene:
-Prověřte,zda se v převodu nevyskytují cizí předměty

Ztráta otáček na hnané řemenici:
-Zjistětea ověřte míru napnutí řemene. V případě nadměrného zahřívání řemenice se jedná o prokluzování řemene a je nebezpečí degradacepryže.

Přehřívání řemene od ložiska řemenice:
-Může být způsobeno příliš napnutým řemenem. Prověřte, v jakém stavu je mazání ložiska řemenice.

Příčiné trhliny na spodní části řemene:
-Příčinou bývají nevhodně použité (malé) průměry řemenic, nebo nadměrné zatížení řemene v tahu.

Podélné třepení nebo praskání:
-Může být způsobeno malým průměrem řemenice, nebo příliš velkým tahem. Zkontrolujte povrch drážek řemenice.

Opotřebení na horní základnu:
-Přesvěčte se, zda v pohonu nejsou překážky a zda řemen neběží ve zkrouceném stavu.

Poškození povrchu řemene:
-Prověřte, zda na řemen nepůsobí škodlivé chemické látky (oleje, rozpouštědla, mazadla) a zda není řemen příliš zahříván během provozu.

 

 

 

5. Kupujeme si řetězovou pilu:

Kupujeme si řetězovou pilu
-Základní otázku si musíme položit již před koupí pily.Co od řetězové pily očekáváme. Hodně zákazníků vybírá podle ceny a to je špatná volba.

Hobby pily:-Pro občasné použití, nejjednodušeji řešené, cena se pohybuje okolo 5 000 Kč

Farmářské pily:
-Technicky dokonalé pily, výrobce používá prvky profesionálních pil. Ceny se pohybují okolo 10 000 – 15 000 Kč

Profesionální pily:
-Nejdokonaleji řešené, důraz je kladen na výkon , kvalitu a hlavně na spolehlivost. Tyto pily jsou v cenách 16 000 – 30 000 Kč

Další otázka je jestli elektrickou nebo benzínovou:
-Pokud potřebujete si nařezat dřevo jen tak do kamínek v uzavřených prostorách poblíž elektrickému zdroji – kupte si elektrickou pilu. Její nevýhoda je menší výkon, postrádá odstředivou spojku . Práce je omezena i délkou přívodního kabelu. Máte li možnost pracovat venku kde vás neomezuje vyhláška o limitu hluku , potřebujete kácet v lese, odvětvovat na zahradě dejte přednost benzínové pile. Benzínová pila má mnohem větší výkon a dá se s ní pracovat za každého počasí! U těchto pil nesmíme zapomenout na správný poměr benzínu a oleje.

Řetěz:-Řetěz a jeho správné naostření je velmi důležitý faktor správného řezání. Tupý ,nemazaný správným olejem , způsobuje nadměrným opotřebováním jak stroje , lišty tak samotnému řetězu. Pro vysoký řezný výkon je rozhodující počet řezných zubů jejich ostrost a způsob ostření.

Při koupi nového řetězu je nejlépe přinést starý a podle něho vám prodají nový. Jinak je zapotřebí vědět rozteč řetěze, sílu vodícího článku a počet vodících článků.

Na řetězu se brousí hoblovací zuby a omezovací patky. Patky nám určují sílu odebírané hobliny. Patky jsou u většiny typů řetězů sníženy cca o 0,6 mm. Dbejte aby řetěz byl správně napnut.

Vodící lišta:
-Vodící lišta se musí čistit aby olej , který do ní je tlačen olejovým čerpadlem mazal řetěz. Lištu pravidelně otáčíme aby se nám stejnoměrně opotřebovávala, obrušujeme boční otřepy, čistíme a promazáváme vodící kolečko na špičce lišty.  Výrobci doporučují lištu a řetězku měnit při opotřebení dvou řetězů.

Pamatujte!
-Vaše pila je jen tak dobrá jak je dobrý Váš řetěz, Vaše vodící lišta a řetězka. Všechny tyto části pracují v týmu, a proto musí být jako tým udržovány.
Správně udržované tyto části zajistí vynikající řezný výkon a zabrání možnému úrazu.

 

 

 

Slovník

  1. Co znamená mulčování?
  2. Co je vertikutátor?
  3. Samochodná sekačka
  4. Turbomotor u elektrických sekaček
  5. Typy pojezdů na benzínových sekačkách

1. Co znamená mulčování?

Mulčování je ekologická likvidace trávy a plevele. Travní porost je speciálně tvarovanými noži rozemlet na drobné kousky, které jsou jako přírodní hnojivo zapracovány do trávníku. Při tomto způsobu údržby travních ploch tak odpadá starost kam s travním odpadem.

 

2. Co je vertikutátor?

K čemu slouží vertikutátor a co je to vertikutace?
Jedním z nezbytných úkonů údržby trávníku je vertikutace. Odumřelé části rostlin, zbytky pokosené trávy, plevel a mech vytvoří během vegetace ve vašem trávníku nepropustnou vrstvu. Tato vrstva nazývaná travní plsť, může být i několik centimetrů silná, zabraňuje pronikání vody a živin do půdy až ke kořenovému systému a zároveň brání výměně plynů.

Jak poslouží vertikutátor , provzdušňovač nebo travní fréza?  Vertikutací se „dostanou ven“ travní zbytky. Ty vytvářejí jakýsi poklop, který do půdy (ke kořenům) nepropouští optimální množství kyslíku, vodu a živiny. Ideální hloubka řezu jsou 3 milimetry, pokud je váš trávník udržovaný, u těch zanedbanějších pažitů nastavte nože na 5 milimetrů. Pozor! Trávník musí nože pouze zlehka zkypřit, nikoli přerývat!

 

3. Samochodná sekačka

Samochodné sekačky se prodávají v Mountfieldu. Je to označení aby byli v něčem jiní. Jejich stálí zákazníci toto označení používají a neznají nic jiného. Ostatní používají termín sekačka s pojezdem.

Samochodná sekačka = sekačka s pojezdem.
 

 

4. "TURBOmotor" elektrických sekaček

Vlastnost elektrických sekaček s Turbomotorem se udává u značek Hecht. Dávají tento nápis do uvozovek protože to s turbodmychadlem nebo turbomotorem nemá nic společného. Znamená to že je osa motoru v přední části, před osou nože a osa nože je v jiné rovině, ve středu podvozku sekačky. Otáčivý pohyb je přenášen ozubeným řemenem. Motor je menší s menším počtem vinutí než u klasické el. sekačky. Je tedy slabší ale spřevodován (menší a větší řemenice) aby měl vyšší otáčky a tím potřebnou sílu. Při větším zatížení mohou ale nastat problémy s výkonem.

Doplnění: u el. sekaček Hecht se udává příkon, to je proud který jde do stroje, tím že se ale ve stroji něco děje = z el. proudu se vytváří točivý moment, vznikne odpor = úbytek proudu, výsledný výkon je nižší - pro Vás neměřitelný.

Poznatky trvanlivosti el. sekaček které nemají namontovaný nůž na rotoru motoru:

  • motory jsou menčí, lehčí
  • usazení motoru a hřídele nože je v plastu, při sečení vzniká teplo a tak se časem nebo při větší zátěži může usazení zdeformovat, osy nebudou rovnoměrné a tak se bude více namáhat ozubený řemen (může padat, přetrhávat se, rychle se opotřebovávat)
  • při nárazu nože do pevného předmětu by se neměl poničit elektrický motor (ohnout rotor), náraz pohltí nůž, unašeč nože a může se přetrhnout hnací řemen.
  • někteří lidé pak vykládají že jejich elektrická sekačka má dokonce turbo!

 

5. Typy pojezdů na benzínových sekačkách

Pokud má sekačka pojezd, je většinou na zadní kola. Například stroje MTD a jejich podznačky mají na některých typech pohon předních kol. Dále McCulloch a Partner, na některých sekačkách Jonsered se taky objevují pohony na přední kola.

 

Spouštění je většinou takovou hrazdou na madle blíže k obsluze. Jsou ale ovšem i systémy, kde musíte zmáčknout páku která je na takovém plastovém držáku nahoře řidítek. Na některých zapnete páku a pojezd jede tak dlouho až nepovolíte páku brzdy. Na některých amerických sekačkách TORO co tady dovážel Mountfield jste museli tlačit na jednu část řidítek aby pojezd šel. Nedávno to má podobně řešené na nových sekačkách Cub Cudet, pojmenovali to MySpeed. Není to moc štastné řešení.

 

Některé sekačky mají navíc regulaci rychlosti pojezdu. Samozřejmě musí být nezávislá na otáčkách motoru. Například VeGA udává na nekterých sekačkách regulaci rychlosti pojezdu ale není to pravda.

 

Některé převodovky jsou pevné a jen se naklánějí, sprostě jako napínací kladka. Tento systém není moc kvalitní. Je tam velký odpor když je pojezd vypnutý a chcete tahat sekačku dozadu.

Nejkvalitnější je způsob kdy je převod spouštěný vevnitř převodovky (planetová spojka) a řemen je pořád natáhnutý.

 

 

   Statistiky  l  Partneři 

Užitečné odkazy Servis Rychlé kontakty

RM Partner s.r.o.

Servis a prodej zahradní techniky
web 2010-2019

Opava   Příbor
Připravená sekačka na paletě

Možnosti dopravy
Našli jste lepší cenu?

Seznam značek
Záruční / pozáruční opravy
Identifikace stroje
Opravy AL-KO

tel: (+420) 733 235 834
mail: pribor(altv)rmpartner.cz

  

 

Hasící technika Ostrava     Najděte nejvhodnější přepravu pro váš balík     Hosting Blueboard.cz